Gezond blijven door een goede stresshantering is de grootste uitdaging van deze tijd. Het zijn vaak de harde werkers die langdurig ziek worden of die een Burn-out treft. Waarom lost zich dat vaak zo moeilijk op? En hoe is dit te voorkomen?

Ademwijzer training: slimme aanpak, beter resultaat

Onze visie

Ons lichaam is een systeem van samenwerkende delen. Veel weten we daarover al. Maar een gezonde ademhaling, op een gezonde wijze bewegen en voldoende en diep kunnen ontspannen, hebben nog te weinig aandacht. Veel klachten ontwikkelen zich sneller door niet meer (op tijd) kunnen ontspannen. Het lichaam raakt permanent in een vecht-vlucht-reactie, met alle gevolgen van dien. Minder bekend, de ademhaling wordt door aanhoudende stress structureel zwaarder. Dit heet chronische hyperventilatie. Helaas verdwijnt deze chronische hyperventilatie niet door een tijdje wat rustiger aan te doen. De burn-out keert vaak terug als de stressfactoren weer toenemen. In de Ademwijzer training leer je waarom dit is en hoe je dit kunt voorkomen. Gezondheid is een juiste afstemming van gezonde ademhaling, gezonde voeding, gezonde beweging en voldoende ontspanning.

Stress & chronische hyperventilatie: onbekend en onbegrepen 

Over ademhaling doen veel onjuiste verhalen de ronde. De meeste mensen weten niet dat ze als gevolg van aanhoudende stress de hele dag door te veel ademen. Kennis van het ademhalingscentrum leert dat je geen ademgymnastiek moet toepassen zoals verlenging van ademhaling, pauzes forceren of met de buik gaan ademen. Wat dan wel?

Doe om te beginnen op deze website de adem- stresstest om vast te stellen of je stressniveau nog te hoog is en of je chronische hyperventilatie hebt. Schrik niet, want tussen de 50% en 75% van de mensen om je heen heeft chronische hyperventilatie. Hoe kan dat?

Aanpak ademhaling en stress(gedrag)

In de Ademwijzertraining leer je door een arts ontwikkelde en bewezen technieken voor een natuurlijk herstel van een gezonde ademhaling naar ongeveer 6 liter per minuut, een medische norm.  Ook leer je beter te ontspannen en ontspannen gedrag in je dagelijks werk te integreren. Daarnaast leer je de geheimen van gezond bewegen. Intensief sporten zonder een gezond laag ademvolume kan je gezondheid namelijk afbreken!
Uiteraard helpt ongezonde voeding je niet. Ook te regelmatig alcoholgebruik is een vaak voorkomend probleem. Het camoufleert de onderliggende stress en je wordt afhankelijk van deze ‘camouflage’!

Resultaten

Door de unieke samenstelling van de ademwijzertraining zien we bij onze cursisten de volgende resultaten:

  • Tot wel 30% hogere zuurstofopname in alle organen en lichaamscellen (door koolzuurstijging in het bloed verhoogt de afgifte van zuurstof)
  • Beter kunnen ontspannen, sneller herstellen na inspanning (door combinatie van gezonder ademvolume en ontspanningstraining)
  • Sterkere focus, efficiënter werken (lichaam niet meer in fight-flight stand)
  • Meer energie, minder vermoeid zijn, minder ziek (door voldoende beweging en ontspanningsmomenten)
  • Stressbestendiger

Onze missie is om mensen op betrokken wijze te begeleiden naar een gezonde ademhaling en grotere stressbestendigheid

Opzet van de Ademwijzer Training

Adem- stresstest

Zit een minuutje rechtop op een stoel en adem door je neus. Knijp dan na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer als je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling wel veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen).

Klik hier voor de uitslag van de test

• Is de uitslag tussen 5 en 10 seconden? Dan adem je voor 4 tot 8 personen, tussen de 21 en 42 liter per minuut! Je lichaam is zeer gestresst en je hebt ongetwijfeld veel klachten.
• Is de uitslag tussen de 10 en 20 seconden? Dan adem je voor 2-4 personen. Je ervaart vaak stress en je hebt waarschijnlijk allerlei klachten die je soms niet kunt plaatsen.
• Is de uitslag tussen de 20 en 30 seconden? Je ademt voor meer dan 1 persoon. Zeker tijdens stress nemen de klachten vervelend toe.
• Is de uitslag tussen 30 en 40 seconden? Je ademhaling is redelijk. Je stressniveau is acceptabel. De training kan je leren ook in de toekomst stressbestendig te blijven.

De voordelen op een rij

  • Meteen aan de slag met ademhaling of/en stressklachten via onze cursistenwebsite, eerste training doorgaans binnen een week
  • We zijn gediplomeerde Buteyko ademcoaches met medische basisopleiding en HBO+ achtergrond
  • Ervaring met vele honderden cliënten (fulltime praktijk sinds 2010, de teller staat rond 1500 cursisten)
  • We combineren unieke Buteyko ademhalingstechnieken met de kracht van ontspanningstechnieken uit lichaamswerk en mindfulness (minder terugval!)
  • Professionele, betrokken begeleiding vanuit eigen levenservaring met stress en ontspanning
  • Efficiënte opzet van de training met een speciale website voor cursisten, waardoor in het algemeen slechts 2 keer in plaats van 5 keer een training nodig is
  • Regelmatig telefonisch contact en een terugkoppelingssysteem dat ons inzicht geeft in de voortgang
  • Mogelijkheid om via Skype, Facetime of Zoom de training te volgen
  • We schreven het boek 'Ademhaling als medicijn' met onze ervaringen, wetenschappelijke achtergronden van Buteyko-technieken en de gevolgen van stress op ademhaling en de algehele gezondheid

Te gast bij radio 5

Interesse van radio 5 voor ons mooie werk. In het programma onderdeel 'Raad het vak van onze gast', had Bert Kranenbarg de hint 'luchtverkeersleider' gegeven.Klik hier om de 4 minuten te beluisteren.

Ademhaling als medicijn

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Een revolutionaire kijk op het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. Het boek bevat geen ademoefeningen. We leggen uit waarom die vaak niet of averechts werken. Ons boek zal je voortaan anders over ademhaling en stress laten denken.

 

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.'
Mevr. A. de Vries

 

Zesde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

Piloot Boeing 737 weer helemaal fit om te vliegen

 

We hebben al vaker piloten met succes mogen helpen. Deze piloot wil graag zijn ervaring graag delen: "In mijn jongere jaren (adolescentie) werd bij mij chronische hyperventilatie (CHV) geconstateerd. Kort gezegd is dit een ademhalingsstoornis die zich in latente (verborgen) vorm voordoet. Door een tekort aan CO2 in het bloed hebben verschillende organen moeite om zuurstof uit het bloed op te nemen, wat een breed scala aan (vage) klachten geeft. Uiteindelijk escaleerde dit in een tijdelijke ongeschiktmelding vorig jaar. Bij veel collega's (maar ook buiten het werk) hoor ik vaak over diezelfde soort klachten (in mindere ernst), met name darmproblemen, slaapproblemen en lage energie, maar ook spierklachten in rug en nek.

Met de Ademwijzertraining bij Marc Scheffer heb ik mijn ademhaling leren verbeteren met een aanzienlijke vermindering van de klachten tot gevolg. Hierdoor ben ik niet zozeer beter gaan presteren op mijn werk, maar ben ik minder vaak ziek/moe of "not-fit-to-fly" (een mogelijkheid voor vliegers om ons voor 24uur af te melden zonder ziek te hoeven melden). De meeste klachten zijn (grotendeels) verdwenen en ik heb weer veel meer energie.

Ondanks dat velen zich misschien niet te boek staan als chronische hyperventilant, ben ik overtuigd geraakt van de winst die valt te halen uit een gezonde ademhaling gebaseerd op een diepe en regelmatige ontspanning. De therapie vergt discipline en tijd, maar ik weet zeker dat het de gezondheid en productiviteit ten goede zal komen. Bovendien kan het preventief werken tegen langer ziekteverzuim als het escaleert zoals onder andere bij mij."